Translate

3 Kasım 2012 Cumartesi

Aslı Erdoğan - Taş Bina ve Diğerleri

Öncelikle Aslı Erdoğan'ı tanıyalım diye düşünüyorum. Bakalım Aslı Erdoğan kimmiş? Neler yapmış? Bu ilk vereceğim bilgileri kendi resmi web sitesinden ve kitabın başındaki yazar hakkındaki bilgiden alıyorum:


"ASLI ERDOĞAN BİYOGRAFİ
1967 İstanbul doğumlu. Bilgisayar mühendisliği ve fizik okudu, yüksek lisansını CERN’de (Avrupa Yüksek Enerji Fiziği Laboratuvarı) hazırladı. Rio de Janeiro’da başladığı fizik doktorasını yarıda bırakarak yazmayı seçti, iki yıl Güney Amerika’da yaşadı.
İlk romanı Kabuk Adam 1994’te, öykü kitabı Mucizevi Mandarin 1996’da yayınlandı. Tahta Kuşlar adlı öyküsü, Deustche Welle Ödülü kazandı, dokuz dile çevrildi. İkinci romanı Kırmızı Pelerinli Kent (1998), Fransızca ve Norveççe’ye çevrilerek Actes Sud tarafından yayınlandı, Gyldendal Yayınları’nın ”Marg” (Omurilik) Serisi’ne seçildi. Radikal’de yazdığı köşe yazıları Bir Delinin Güncesi ve Bir Kez Daha adlı kitaplarında toplandı. Şu anda beş dile çevrilmekte olan Aslı Erdoğan, ”Geleceğin 50 Yazarı” arasında gösterildi. 2004’te Hayatın Sessizliği adlı çalışması yayınlandı. 2009’da çıkardığı son kitabı ise Taş Bina ve Diğerleri."




Bakalım Wikipedia ne demiş?

"Aslı Erdoğan (d. 1967), yazar.
İstanbul Amerikan Robert Lisesi, ardından Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümünü bitirdi. Yüksek lisansını CERN (Nükleer Araştırmalar için Avrupa Konseyi anlamına gelen Fransızca Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire)'de hazırladı. Rio de Janeiro’da başladığı fizik doktorasını yarıda bırakarak yazmayı seçti, iki yıl Güney Amerika’da yaşadı. 1994'te ilk kitabı yayımlandı.
1997'de Deutsche Welle'in düzenlediği yarışmada Tahta Kuşlar öyküsüyle birincilik ödülü aldı. Radikal gazetesinde köşe yazarlığı yaptı. "Tahta kuşlar" adlı kitabı, dokuz dile çevrildi. "Mucizevi Mandarin" Fransa'da Actes Sud tarafından basıldı. "Kırmızı Pelerinli Kent" romanı Norveç Gyldendal Yayınları'nın Marg -omurilik- Serisi'ne seçildi. Kitabın Fransızca baskısı yine Actes Sud tarafından yapıldı. Romanın Bulgarca, Almanca, İngilizce ve Yunanca baskıları hazırlanıyor. Uluslararsı basında pek çok övgüyle adını duyuran yazar Lire Dergisince "geleceğin 50 yazarı" arasında gösterildi. "Hayatın Sessizliğinde" adlı şiirsel- düzyazı metni 2005 yılında yayınladı. Kitap, Dünya Yayınlarınca düzenlenen yılın kitabı ödülünü kazandı. "Hayatın Sessizliğinde" metninin bir bölümü Piccolo tiyatrosunda sahnelendi. Ayrıca kitaptan bölümler, dans tiyatrosuna dönüştü. Gazete yazıları ve çeşitli dergilerde çıkan öykülerinin toplandığı iki seçki; "Bir Kez Daha" ve "Bir Delinin Güncesi" adı altında 2006 yılında yayınlandı. Meet bursunu kazanarak, St.Nazere davet edildi. Yurtiçi ve yurt dışı pek çok sergide metinleri yer aldı.
Erdoğan, bir çok çalışanı gözaltına alınan, tutuklanan ve öldürülen Özgür Gündem gazetesinde köşe yazarlığı yapıyor."

Gelelim benim Aslı Erdoğan hakkında yaptığım araştırmalara ve kişisel düşüncelerime:

İlk olarak bu yeni okuduğum kitabı Taş Bina ve Diğerleri ile tanıştım. Kitabı çok beğendim. Ama orası ayrı ona sonra değineceğim. Aslı Erdoğan kim peki? En üstte paylaştığım kitabın içindeki tanıtımı kadar tanıdım bende. Bu kadın biliyor, iyi, güzel... Okumalık güzel kitaplar buldum o halde diyerek sevindim. Sonra sizinle paylaşmak için İnternet'te daha derinlemesine bir araştırmaya koyuldum. Her zaman en güvendiğim bilgi kaynağı Wikipedia'ya baktım ilk. Özgür Gündem? Nasıl bir gazete acaba dedim. Daha önce adını hiç duymamış olmam çok enteresandı. Sonra birde oturdum onu araştırdım. Ve yine Wikipedia'da gazete ile ilgili bilgileri okuyorken bir başlık ilişti gözüme. İşte aynen şöyle yazıyordu: "PKK ile bağlantısı" Sonra tabi gazeteyi de anladım. (Gazete ile ilgili detaylı bilgi edinmek isteyenler için yukarıdaki Özgür Gündem yazısının üzerine tıklamaları yeterli. Yeni sekmenizde bilgi önünüzde.) Sonra artık engel olamayacağım bir ön yargı belirdi içimde. Tıpkı Orhan Pamuk'ta olduğu gibi Elif Şakaf'ta olduğu gibi... Onlarında kitaplarını beğeniyorum mesela ama sadece kitaplarını. Galiba bu artık Aslı Erdoğan için de geçerli.

Ve kitap...


Öncelikle arka kapağı vereyim:


"Çağdaş Türk edebiyatımızın yüz akı bir yazardan on yıl sonra bir öykü kitabı. Aşılması zor imgelem dünyası, sözcükleri boşluktan kurtaran anlatımıyla Aslı Erdoğan bir kez daha yaratıcı gücünü sergiliyor."

Kitap hakkında Ekşi Sözlük'te konuşulanlar:

"aslı erdoğan'ın 2009 yazında yayınlanan öykü kitabının adıdır. 'işkenceci ile işkence göreni değil, ele veren ile ele verileni' işkence ana başlığında anlattığı öykülerindeki şiirsellikle zamanlar boyu sürecek bir yapıt. biraz da acıdır."
"okunmasının diğer kitaplarına nazaran daha zor olduğunu düşünüyorum. ancak taş binadan içeri bir kere girdiniz mi dönüşü olmadan her şeyi içinize çektiğiniz bir kitap. tekrar tekrar okunmalı derinliği daha da kavramak için.."
"aslı erdoğan'ın çok yoğun bir dil kurarak yazdığı öykülerden oluşan kitabı. metin okuyucunun kendi yaşamından bir şeylerle seyreltmeye zorluyor kendisini. aslında sek de tüketilebilir. rakıdan örnek verirsek, rakı sek haliyle de lezzetlidir ama rakıyı sek içerseniz suyun rakıya değdiği anda ortaya çıkan o muhteşem görüntüden ve açığa çıkan tarifsiz kokudan mahrum kalırsınız.

--- spoiler ---
herkesin hikayesi aslında anlattığı. "biz hepimiz, aynı uçurumdan çıkıp gelmedik mi?" herkesin bir taş binası vardır, belleği ve düş gücüyle ördüğü. bazen bir ütopyaya bazen cehenneme çevirdiği bir taş bina vardır herkesin hayatında. aslında hayat da hem çok karmaşık, hem de h, çift a, y ve t harflerine indirgenebilecek kadar basittir.
--- spoiler ---

kısaca, varlık, varlığın evi, insanın kendi-oluşu ve başkası-olamayışı üzerine farklı gözlerle dönüp dönüp okunabilecek bir kitap."

Basında Taş Bina ve Diğerleri:

"”Sait Faik Hikâye Armağanı” Aslı Erdoğan’ın

Darüşşafaka Cemiyeti ve Yapı Kredi Yayınları tarafından düzenlenen 56. Sait Faik Hikâye Armağanı ”Taş Bina ve Diğerleri ” adlı kitabıyla Aslı Erdoğan’a dün Yapı Kredi Kültür Merkezi Sermet Çifter Salonu’nda düzenlenen törenle verildi.




Doğan Hızlan başkanlığında toplanan Hilmi Yavuz, Füsun Akatlı, Nursel Duruel, Jale Parla, Murat Gülsoy ve Beşir Özmen’den oluşan seçici kurul ödülü oybirliğiyle verdi. Gerekçeli kararda, “Seçici kurul, 56. Sait Faik Hikâye Armağanı’nı, ‘çağımızın dilsiz tanıklığını mekânın, bedenin ve imgenin içinden dokuyarak evrensel insanlık acılarını seslendirmekte gösterdiği ustalık’ nedeniyle ”Taş Bina ve Diğerleri ”adlı kitabıyla Aslı Erdoğan’a vermeyi uygun görmüştür.” denildi.

Darüşşafaka adına töreni açan Beşir Özmen 56. Sait Faik Hikâye Armağanı sürecini özetledi. Aslı Erdoğan’a ödülü Sait Faik’in yakın arkadaşlarından ünlü yazar Yaşar Kemal verdi. Sait Faik’in son günleri ve ödül kararının alınışıyla ilgili tanıklıklarını paylaştı. ”Bu Darüşşafaka’ya bağış yapmakla ve bu armağanı koymakla çok isabetli bir iş yaptılar. Bu ödülü alanların hemen hepsi arkadaşımdır. Aslı Erdoğan’ı tebrik ediyorum.” dedi.

Aslı Erdoğan ise, Yaşar Kemal’in elinden ikinci kez ödül almaktan dolayı duyduğu heyecanı dile getirdi. Duygularını; 12 yaşlarında Sait Faik okuduğum hikaye beni ağlattı. Hikaye sevgiyle ilgiliydi, çok yalındı. Ben de insanlar daha çok sevebilmek için yazdım. Bunu bana ilk öğreten Sait Faik’ti. Bu ödül kendimi iyice yalnız hissettiğim bir dönemde geldi, teşekkür ederim.” sözleriyle paylaştı.


Dünden Bugüne Sait Faik Hikâye Armağanı…

Sait Faik’in vasiyeti üzerine annesi Makbule Hanım Kasım 1954’te hazırladığı vasiyetinde malvarlıkları ve yazarın eserlerinin telif haklarını Darüşşafaka’ya bırakır. Bu vasiyetnamenin bir maddesinde, her sene dönemin ileri gelen edebiyat ustalarından oluşacak jürinin, o sene içerisinde yazılmış en iyi hikâyeyi seçerek ona “Sait Faik ve Makbule Abasıyanık Hikâye Mükâfatı” vermesi istenir. Sait Faik Hikâye Armağanı, Makbule Hanım’ın 1964 yılındaki vefatından sonra Darüşşafaka Cemiyeti tarafından düzenli olarak verilmeye başlandı. 2003’ten beri, Sait Faik’in tüm eserlerini yayımlayan Yapı Kredi Yayınları’nın işbirliğiyle verilen Sait Faik Hikâye Armağanı, ülkemizin en uzun soluklu hikâye armağanı unvanını taşıyor."

12.05.2010
TÜRKİYE



Gelelim ben ne düşünmüşüm kısmına:

Milliyet Gazetesinin yaptığı en iyi şeydir her halde kitap kampanyaları. İşte bu kitapla da tanışma hikayemin altında Milliyet Gazetesi Ödüllü Kitaplar Kampanyası var. Hani şu belli bir miktar kupon karşılığında verdikleri 10 kitaptan biriydi Taş Bina ve Diğerleri. İlk düşündüğüm şey okumak için çok gecikmişim oldu ama daha sonra kitabın okunması zor bir kitap oluşu dolayısıyla iyi ki beklemişim dedim. Algılamakta bazen cidden zorlandım. Soyut bir anlatımı var. Kalabalığın içinde yalnız hapsolduğumuz taş binaları anlatmış. Mükemmel bir dille, müthiş cümlelerle... Gelecekte olmak istediğim yerde şu an Aslı Erdoğan. Kitabı okuyunca zaten "Hak ediyor!" dememek içten değil. Kitap 2010 yılında Sait Faik Hikaye Armağanı'na layık görülmüş. E buda hakkıdır zaten. Herkesin kendini bulacağı, defalarca okunabilecek ve her okuyuşta insanı farklı noktalarından tutup sürükleyebilecek güçte bir kitap. Okunası bir kitap! Ben çok tavsiye ederim!

İyi okumalar! =)

4 yorum:

  1. Çileğim ipeğim kitapları sen kazan. Nasılsa okuyup şahane tanıtırsın tıpkı bu yazarı tanıttığın gibi.. Sevgiler iyi geceler. Yarın bu kitabı almam lazım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Of sorma ablam ya keşke kazanabilsem.. =( Hiç kazanamıyorum ki.. Kitap almak için harçlık biriktirmeyi bekliyorum... Zavallı bir durumdayım =(
      Bende diğer kitaplarını alcam en yakın zamanda. Hepsi hakkında çok güzel yorumlar var. Kadın baya iyiymiş ben tanımakta gecikmişim =)

      Sil
  2. aslı erdoğan müthiş yaaa.
    bak o şeye benziyor.
    buket uzuner.
    gezginler, değişikler.
    politik kısımlarını bilmem.
    bu kitabı okumadım ama okuycim, sıradaydı zaten.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oku oku =) Cidden çok güzel =)

      İşte ben araştırmaya kalkınca baya bir abartıyorum anlayabileceğin gibi. nerde doğmuş, ne okumuş, nerde okumuş, ne iş yapmış... Hepsini öğreniyorum =)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...